آموزش زبان انگلیسی و اهمیت یادگیری آن

آموزش زبان انگلیسی میتواند برای هر فردی از حیث خاصی اهمیت یابد. دلیل یا انگیزه ی شما برای یادگیری زبان انگلیسی چیست؟

زبان انگلیسی:

  • رایج ترین زبان رسمی دنیاست (زبان رسمی ۵۳ کشور)؛
  • زبان اول یا زبان مادری ۴۰۰ میلیون نفر از مردم دنیاست؛
  • بعنوان زبان خارجه ۷۵۰ میلیون نفر از مردم دنیا صحبت میشود؛
  • ۳۶ درصد از کاربران اینترنت با این زبان ارتباط برقرار میکنند؛
  • زبان علمی بیش از ۶۶ درصد از محققین و دانشجویان سراسر دنیاست؛
  • از هر ۵ نفر از مردم جهان، حداقل یک نفر میتواند این زبان را بفهمد یا استفاده نماید.

زبان انگلیسی نه تنها مفیدترین زبانی است که بواسطه آن میتوانید ارتباطات، دسترسی به اطلاعات، و پیشرفت علمی و شغلی را در سطح جهانی تجربه نمایید، بلکه بعنوان ساده ترین زبان برای یادگیری شناخته شده است، بطوریکه مهمترین ملاک تعیین دشواری زبانهای خارجی میزان شباهت و نزدیکی آنها به زبان انگلیسی می باشد!

....همین که کودک به دنیا می آید،برخی از والدین برنامه آموزش زبان را در اولویت آموزشی او قرار داده و در اولین فرصت بدون مطالعه علمی به اموزش زبان دوم به او مبادرت می ورزند .متاسفانه در سال های اخیر جامعه ایرانی دچار نوعی(جو کاذب)در زمینه آموزش زبان شده به طوری که اهمیت یادگیری زبان دوم (به ویژه زبان انگلیسی ) بهانه ای برای فخر فروشی خانواده ها و الزامی بی موقع و بدون در نظر گرفتن زمان و محتوای مناسب برای آموزش زبان خارجی به کودکان شده است.نگاهی به رشد قارچ گونه موسسات و مهد های کودک موید این ادعا و نشان دهنده استقبال خاص شهروندان برای یادگیری زبان دوم است گفتن است که در این میان جهت دهی مسئولین در کنکور ها به خصوص کنکور دکتری و امتیاز قرار گرفته شدن برای استخدام نیز بی تاثیر نبوده است .البته رشد این آموزشگاه ها در یک دهه گذشته به نحوی موضوعی است که زنگ خطر جدی برای نظام اموزشی و تربیتی کشور  به حساب می آید و می توان آن را به حساب ضعف اموزش و پرورش در اموزش زبان دوم گذاشت.

اما هدف آموختن زبان انگلیسی در کشور چیست؟ و چه مقدار این هدف محقق شده؟

افراد در فراگیری زبان دوم نیاز یکسانی ندارند بلکه هر شخص با توجه به حوزه فعالیت و سطح ارتباط با دنیای جهانی،در حد مراجعه به متون علمی ،در حد کار وتجارت یا مسافرت به این مهارت نیازمند است ،همان طور که اذعان دارید زبان خود فرهنگ محسوب شده و در رابطه با هویت و تعلق اشخاص قرار دارد و هر فرد با توجه به موقعیت و منطقه ویژه ای که در آن زندگی می کند دارای هویت فرهنگی و زبانی خاصی است در همین راستا همان طور که رهبر انقلاب فرموده اند باید به محتوای آموزشی در کتاب های زبان توجه ویژه ای کرد ،کتاب های انگلیسی منتقل کننده سبک زندگی غربی(انگلیسی)است نوجوانان و جوانان این ها را می خوانند ،فقط زبان یاد نمیگیرند حتی ممکن است بعد از چندی زبان یادشان برود ،اما آنچه بیشتر در او اثر می گذارد آن تاثیر و انطباعی است که براثر خواندن این کتاب ها در وجود او بوجود می آید و این از بین نمی رود.(19/9/92)

زبان شناسان بر این باورند که بهترین زمان یادگیری زبان دوم ، زمانی است که فرد زبان نخست خود (زبان مادری)را در حد خواندن و نوشتن ساده یادگرفته باشد که این در ایران در حدود پایه سوم ابتدایی اتفاق می افتد وباید این را به یاد داشت که نظریه آموزش در سنین پایین راحت تر و  باکیفیت تر یا (critical period hypothesis)امروزه توسط بسیاری از متخصصان آموزش زبان رد شده است و تا حدودی می توان مدعی شد که اموزش زبان بیگانه درر دوره کودکی نه تنها تضمینی برای پیشرفت بهتر فردنیست(البته اموزش در کودکی موجب از میان رفتن لهجه می شود)بلکه موجب تخریب زبان فارسی و فرهنگ ملی/اسلامی ماست و هزینه گزافی را برای خانواده ها و دولت به بار آورده است.

مخاطب این ها چه کسانی هستند ؟ وچه لزومی در این کار است؟

 این را باید به یاد داشت که ما با فراگرفتن و لزوم یادگیری زبان خارجی موافقیم نه یک زبان بلکه ده زبان،این اشکالی ندارد ،اما این فعالیت نباید جزو فرهنگ جامعه قرار بگیرد(رهبر معظم انقلاب 12/2/84)،ولی اکنون ما شاهد این هستیم که کالا ها و محصولات مصرفی ،کیف و کفش و... نام و تابلو  مغازه ها و شرکت ها و حتی استفاده حروف انگلیسی برای نگارش واژگان فارسی (finglish)در جامعه جلوه نمایی می کند.

به درستی که بخش بزرگی از ارتباطات ما در سطح بین الملل باید با استفاده از زبان میانجی باشد اما ما نباید از پلورالیسم فرهنگی غافل شویم باید به یاد داشته باشیم همین صحنه های بین الملل فضایی برای کار فرهنگی و گشایش زبان فارسی در میان ملل است و ما باید این هزینه را به جهان تحمیل کنیم..

با توجه به مطالب بیان شده از متخصصان زبان شناس و کارشناسان فرهنگی انتظار می رود با توجه به مفاهیم اسلامی و فرهنگ بومی به تهیه و تدوین کتب مربوطه و تولید محتوا پرداخته و در جامعه در رابطه  با روش های تدریس زبان  ،زمان مناسب آموزش و استفاده هوشمند و مناسب از زبان دوم به روشنگری به پردازند؛به امید این که مروج سبک زندگی  وفرهنگ اسلامی/ایرانی در میان نوجوانان و جوانان عزیز میهن مان باشیم.