انتخابی برای تحقق اسلام در واقعیت زندگی

             پس از رای مردم به جمهوری اسلامی در فروردین 85 امام(ره) از توطئه های داخلی و خارجی نام بردند و از تعویق تدوین قانون اساسی گله کردند و فرمودند: "تعویق مجلس بررسی پیش نویس قانون اساسی موجب می شود که اشخاص توطئه گر در مرزهای ما در داخل، در خارج با هم متصل بشوند و با اتصال با هم اصل قانون اساسی و اصل اسلام را پایمال کنند." به دستور امام ساز و کار برای انتخاباتی دیگر رقم خورد این بار مردم در 12/5/1358تعدادی از خبرگان، قانون دانان و اسلام شناسان را برای تهیه و تدوین قانون اساسی گرد هم جمع کردند این نمایندگان در طول سه ماه  کار شبانه روزی قانون اساسی را تدوین ودر همان سال به تایید مردم و امام راحل رساندند.

از جمله نهاد هایی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی پیش بینی شده مجلس خبرگان رهبری است به موجب اصل یکصد وهفتم این قانون دو وظیفه خطیر (شناسایی و تعیین رهبر) و (نظارت بر استمرار شرایط رهبری) به عهده خبرگان منتخب مردم است.

                        به طور رسمی اولین دوره انتخابات مجلس خبرگان در 19/9/1361برگزار شد از جمله عواملی که موجب شد مجلس خبرگان حدود پنج سال پس از پیروزی انقلاب برگزار شود میتوان به اهمیت تشکیل نهاد هایی مانند ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و حوادثی مانند عزل بنی صدر ،شهادت رجایی و فاجعه هفتم تیر نام برد

از مهم ترین اقدامات مجلس خبرگان اول به ریاست ایت الله مشکینی می توان به تعیین قائم مقام رهبری ،تعیین رهبر معظم انقلاب وتغییر مرجع تشخیص صلاحیت نامزد های حضور در مجلس خبرگان اشاره کرد

این نهاد زیر مجموعه هیچ یک از قوای سه گانه کشور و هیچ نهاد دیگری نیست و حتی در مرحله تشکیل نیز مستقل عمل می کند زیرا تصویب قانون انتخابات و چگونگی شرایط اعضای این نهاد به دست خود اعضا است و تنها در مرحله اجرا و صحت انتخابات به زیر نظارت اعضای شورای نگهبان است و البته این هم از سوی مجلس خبرگان به فقه های شورای نگهبان تفویض شده و قابل تغییر می باشد.

 

شرایط کاندیدا و انتخاب کنندگان:

 با توجه به اهمیت این نهاد و اعضای آن که وظیفه تشخیص برترین فقیه دارای شرایط را بر عهده دارند پس باید خود دارای مرتبه و حد نصابی از فقاهت  و دیگر شرایط خاص باشند که می توان به :

خبره بودن، اشتهار، بینش سیاسی و اجتماعی ،معتقد بودن به نظام جمهوری اسلامی و نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی اشاره کرد که نامزد های دارای شرایط گفته شده با آرای اکثریت نسبی، منتخب خبرگان رهبری می شوند

در ضمن رای دهندگان نیز باید دارای شرایط ذیل باشند:

الف –تابعیت جمهوری اسلامی ایران

ب –داشتن هجده سال تمام

خبرگان رهبری برای مدت هشت سال انتخاب می شوند و شش ماه مانده به پایان هر دوره باید انتخابات دوره بعد آغاز و سه ماه مانده به پایان هر دوره خاتمه یابد.

تعداد اعضای مجلس خبرگان همان طور که در ایین نامه این نهاد اعلام شده 83نفر است که از تاریخ 1365در برابرهر یک میلیون نفر که به جمعیت هر استان اضافه شود، یک نماینده به نمایندگان ان استان افزوده خواهد شد،در این دوره تعداد منتخبان مردم به 88نفر افزایش می یابد.

امام راحل  و خبرگان

امام خمینی (ره) بر دو نکته در باب خبرگان تأکید کردند: یکی حفظ شئون اهل علم و رعایت زی طلبگی و دیگری پرهیز از اختلاف.

(… یک قضیه این که از آن زیِّ روحانیت که زیِّ طلبگی بوده است, اگر ما خارج بشویم, اگر روحانیون از آن زی که مشایخ ما در طول تاریخ داشته اند و ائمه هدی سلام اللّه علیهم داشته اند, ما اگر خارج بشویم خوف این است که یک شکستی به روحانیت بخورد و شکست به روحانیت شکست به اسلام است. اسلام به استثنای روحانیت محال است که به حرکت خودش ادامه بدهد.)

و نیز فرمودند:(آن چیزی که مردم به آن توجه دارند و موافق مذاق عامه است, این[است] که زندگی شما ساده باشد, همان طوری که سران اسلام و پیغمبر اسلام و امیرالمؤمنین و ائمه ما زندگی شان ساده و عادی بود بلکه پایین تر از عادی.)

(مطلب دیگری که باز انسان را می ترساند که خدای نخواسته مبادا این انقلاب به واسطه این مطلب صدمه ببیند و او این است که بین آقایان در بلاد اختلاف باشد. اگر در صنف فرض کنید کامیون داران و [یا] آن هایی که شغل های مختلف دارند, اگر اختلافی در بین آن ها وارد بشود, به صنف دیگر سرایت نمی کند.اما اگر در صنف ما اختلاف پیدا بشود این اختلاف به بازار هم کشیده می شود, به خیابان هم کشیده می شود, برای این که شما هادیِ مردم هستید, مردم توجه دارند… .

اختلاف ریشه اش از حبّ نفس است. هر کس خیال می کند که من برای خدا این آقا را باهاش اختلاف می کنم, یک وقت درست بنشیند در نفس خودش فکر کند ببیند ریشه کجاست. حسن ظن به خودش نداشته باشد, سوء ظن داشته باشد. ریشه همان ریشه شیطانی است که آن حبّ نفس انسان است.)

و در جایی دیگر می فرمایند:نمایندگان شایسته و متعهد به اسلام و دل سوز برای کشور و ملت و بر اساس موازین شرعیه و قانونی باشند...اگر افراد ناصالح و ناشایسته و کسانی که صلاحیت ندارند، انتخاب شوند،ممکن است خسارات جبران ناپذیر به اسلام و مسلمانان وارد شود.

علمای متعهد و آگاه به مصالح و مفاسد، به دور از حب نفس و مقام و دنیاطلبی، متوجه به امر خطیر و مسوولیت عظیمی که بر عهده گرفته اند ،فقیه شناس، شایسته، مخلص، و با ایمان باشند.

Agha-Khobregan

خبرگان در کلام مقام معظم رهبری:

نخبگان و زبدگان ملت،علمای بزرگ و مجتهدین و برجستگان در آگاهی و تعهد اسلامی و انقلابی.

مردم برای خبرگان، افراد صالح، مومن، لایق، افرادی که می توانند مصلحت دین و دنیای مردم را تشخیص بدهند و دارای تقوای کافی هستند و آن ها را از لغزش باز می دارد، افرادی عالم، انقلابی و کسانی را که تجربه سال های گذشته نشان داده است که در خط راست حرکت کرده اند و راه درست را شناخته اند انتخاب کنند.

نظارت استصوابی چیست؟

نظارت استصوابی، قانون تایید صلاحیت با توجه به معیار های خاص است، این نظارت که توسط چشم بینای نظام (شورای نگهبان) نه تنها در مجلس خبرگان بلکه در دیگر مراکز مهم هم مورد اجرا قرار می گیرد و وظیفه آن جلوگیری از ورود افرادی است که طبق قانون کشور صلاحیت ورود به این منصب ها را ندارند.

حقّ النّاسی به نام انتخابات

انتخابات همواره در ابعاد گوناگون نشانگر مردم سالاری دینی و حضور و پایبندی ملت ،در قبال جمهوری اسلامی است و همان طور که تشکیل حکومت اسلامی یک تکلیف شرعی به حساب می اید انجام دادن مقدمات ان نیز به منزله مقدمه واجب، واجب است و این حق و تکلیف بر عهده مردم و علما و فقها  است که چه به صورت رای و انتخاب، چه کاندیدا شدن در صورت خبره بودن و احساس تکلیف اقدام کنند احاد مردم وظیفه دارند که چه به صورت مستقیم و چه با کمک فقه های شورای نگهبان از خبرگی انان آگاه شوند  و تمام سعی را کرده  ودرست انتخاب کنند و همان طور که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: حضور در انتخابات و به‌ویژه دقت در انتخاب «نامزدهای صالح یا اصلح»  موجب تحقق دو هدف عالی ،ماندگاری انقلاب و آرامش و سکینه‌ی ملت می شود.