محیط زیست

واژه ای که چند سال اخیر با آلودگی هوا ،بحران آب و فرسایش خاک در زندگی مردم اجین شده است و اقشار مختلف جامعه را با خود در گیر کرده است.

محیط زندگی آدمی و دیگر موجودات زنده از فضای خانه گرفته تا کوچه ،خیابان و فضای سبز ، مراکز آموزشی، اداری و عبادی...محیط زیست نام دارد،آری محیط زیست واژه ای است به وسعت دنیا.

و حفاظت از محیط زیست یعنی مدیریت احسنت منابع، یعنی به خودمان نشان دهیم هیچ هدفی وسیله را توجیح نمیکند و به درستی که :( وَ اَلْأَرْضَ وَضَعَها لِلْأَنامِ)الرحمن 10زمین برای همه انسان ها آفریده شده است و خداوند همواره انسان را به بهره برداری از منابع محیط زیست فراخوانده است و میفرمایید:( وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ)جمعه 10 و البته همان طور که بهره برداری از این نعمات جزو حقوق بشر است بشر نیز در زمینه صیانت از ان وظیفه ای خطیر دارد و هرگونه کوتاهی در این زمینه عمل نکردن به وظیفه دینی است.

کشورهای زیادی در سطح جهان وجود د ارند که با وسعت کمتر،جمعیت بیشتر،صنایع و خودرو بیشتر ،مقدار خاک  حاصل خیز کمتر و بحران آب شدید تر دست و پنجه نرم می کنند ولی از هرکدام از این ودیعه های الهی به خوبی استفاده می کنند.

مشکل ما کجاست؟

مشکل در این نقطه از جهان دقیقا خود ما و امثال ما هستند ،مشکل تفکری است که تمام زندگی مان را برپایه ان ساخته ایم

در دین مبین اسلام:رعایت اصول زیست محیطی همسان حرمت تلاوت متن مقدس دینی است و خداوند بارها فرموده که زمین هم وسیله ای است برای آزمایش ماست (انّا جَعَلنا ما عَلَی الاَرض ِ زینَةً لَها لنبلُوَهُم ایُّهُم اَحسَنُ عَمَلًا کهف 7)و از نحوه استفاده ما از این موهبت سوال خواهد شد (ثُم‌َّ لَتُسْأَلُن‌َّ یَوْمَئِذٍ عَن‌ِ النَّعِیم‌ِ تکاثر8) بله این نکته ای است که ما سال هاست فراموش کرده ایم، فراموش کرده ایم که هر کجا هستیم همان جا مرکز زمین است.

محیط زیست

محیط زیست و ایران

حفاظت محیط زیست در ایران از سال 1335 با تشکل کانون شکار به طور رسمی آغاز و بالاخره این فعالیت ها در سال 1350رسما به تشکیل سازمان حفاظت از محیط زیست انجامید این سازمان داعی دار اصلی محیط زیست در ایران شد  و اهمیت ای موضوع به قوانین مهمی در اسناد راهبردی زیر انجامید:

1.قانون اساسی(اصل 50)

2.سند چشم انداز 20 ساله 1404

3.سند ملی تحول بنیادین در آموزش و پرورش و.....

پس به نحوی همه سازمان های دولتی و خصوصی میتوانند و باید مبلغ بهداشت و محیط زیست باشند اما در این میان اموزش و پرورش از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا،این سازمان متولی اصلی اموزش عمومی و همگانی در سطح کشور بوده و همان طور که میدانید یادگیری در سالهای اولیه زندگی سریع تر و عمیق تر شکل میگیرد و شخصیت کودکان با توجه به انچه در این سنین به ان ها اموزش داده می شود شکل میگیرد و اگر این عمل در سطح گسترده و به صورت صحیح صورت گیرد در اینده نسلی خواهیم داشت که حفاظت از محیط زیست جزء لاینفک زندگی خود قرار می دهند و البته نقش همین کودکان در خانواده های امروز را نباید نادیده گرفت و اگر می خواهیم جزء دشمنان لجوج خداوند در این دنیا نباشیم باید بر این موضوع همت نهیم و محیط زیست را یک مسئله اصلی کشور بدانیم  (سَعَى فِی الأَرْضِ لِیُفْسِدَ فِیِهَا وَیُهْلِکَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ بقره 205)

اهداف اصلی اموزش و پرورش:

1.دانش افزاییی برای ترویج فرهنگ، اخلاق و سواد محیط زیستی در بین جامعه ی دانش اموزی به عنوان یک اصل و مهارت در زندگی

2.افزایش سطح مشارکت اجتماعی جامعه دانش اموزی در مر حفاظت از محیط زیست

راهکار های اموزش و پرورش:

1.بالا بردن سطح آگاهی های زیست محیطی در بین فرهنگیان به عنوان فرهنگ سازان جامعه با دوره های ضمن خدمت و گنجاندن دروس محیط زیس در دانشگاه فرهنگیان  

2.تولید و چاپ کتاب های دانستنی های اموزشی در زمینه محیط زیست با محوریت کودک و نوجوان و تجهیز کتابخانه های عمومی و مدارس

3.تولید کلیپ و پویا نمایی های اموزشی، برگزاری جشنواره ها و کارگاه ها و تولید برنامه های مختلف با همکارس صدا و سیما با موضوع محیط زیست

5.گنجاندن مفاهیم زیست محیطی در کتاب های درسی علوم ،بخوانیم و بنویسیم در مقطع ابتدایی و شیمی،زیست و جغرافیا در مقاطع بالاتر

6.گسترش بیشتر مدارس سبز ،وبررسی تخصصی فعالیت های دیگر کشور ها در رابطه با نقش اموزش وپرورش در حفاظت از محیط زیست

 نقش معلمان:

  1.بیان نقش و جایگاه ویژه محیط زیست در اسلام

2.ایجاد روحیه ی مسئولیت پذیری در برابر محیط زیست با الگوی عملی بودن به ویژه فرهنگ امر به معروف برای حفظ محیط زیست

3.ایجاد روحیه صحیح الگوی مصرف در همه ابعاد به نحوی که بعد از اموزش هر ماده یا منبع طبیعی، شیوه حفظ و مصرف صحیح ان نیز اموزش داده شود

4.اموزش تفکیک زباله در محیط مدرسه

5.اشنا کردن کودکان با لذت حفاظت از محیط زیست با شرکت در طرح های کاشت نهال نه تنها به صورت نمادین بلکه در سطح وسیع  با همکاری دیگر نهاد ها

6.بازدید از پارک ها ، فضاهای سبز، موزه ها و باغ وحش ها و نشان دادن رابطه اعمال ما با آینده زمین

7.دادن مسئولیت کلاس و محیط زیست مدرسه به عهده دانش اموزان